Navigation Menu+

Jag hör ljudet av Fotsteg

Posted on 21 Sep, 2021 in Guds ord, Guds rike, Profetia, Tro | 0 comments

Tidigt på morgonen den 1 september åkte jag, pappa och Kristofer ut för att jaga älg. 

Att jaga älg är spännande. Det är ett mäktigt djur och första gången jag sköt en älg så bultade hjärtat så hårt att jag trodde att jag skulle missa, och då var det ändå bara ko och kalv. 

Den första älg Min lillebror Andreas sköt var en gigantisk tjur. Den kom springande genom skogen, och det knakade och brakade, och Andreas hjärta började slå. Sen såg han skoveln och hornen och insåg: detta är ju en bamsestor tjur, och hans hjärta bultade så han tänkte: hur ska jag kunna träffa med denna puls? Så kom tjuren upp på vägen där han stod, ca 40m bort, och den var så stor så Andreas tänkte: hur ska jag kunna bomma? 

Älgen kallas ju Skogens konung, och det är den. Det är ett mäktigt och kraftfullt djur, mycket vacker, ståtlig, majestätisk och imponerande. Och när man ser den fylls man ofta av en viss respekt och hänfördhet. 

Men hur kraftfull och mäktig Skogens Konung, älgen, än är, så kan den inte jämföras med Konungarnas Konung, Jesus Kristus Guds Son. När Jesus kommer gående, då är det ett sådant Majestät och Härlighet och Kraft runt Honom, att man bara står där mållös, man vet inte vad man ska säga, man är hänförd och förkrossad, nästan tillintetgjord. Jesaja utropade: ve mig, jag förgås, ty jag är en man med orena läppar och jag har sett Konungen, Herren Sebaot. 

Genom Guds Nåd så har jag fått några underbara gudsmöten, fått komma riktigt nära Jesus, och då har jag känt: ”detta är en Konung som kommer”, jag har fyllts med helig gudsfruktan och bara velat falla ner på marken och ropa: Helig, Helig, Helig är Herren Sebaot. 

När jag började söka Jesus 2005/06 så ledde Herren mig till Klara kyrka i Sthlm. Det var, iaf då, en underbar kyrka med så mycket Kristusdoft, och mycket nådegåvor i funktion, bla andeurskiljningens gåva. Jag hade under nio års tid sökt Gud av allt mitt hjärta, i Buddism, New Age, filosofi, psykologi och hinduism, och jag hade inte funnit Gud och inte hittat något som kunde ge mig det jag innerst inne längtade efter. Men när jag började söka Jesus, då började saker hända, men jag hade med mig ett andligt släptåg runt mig som inte var av Jesus Kristus, och jag hade andeurskiljning själv, så jag kände av det, men även flera på Klara kände också av det, särskilt två underbara bröder, Tobbe Björk och Hasse Hernberg,. Det var jobbigt för mig, för det gjorde att jag kände mig oren och att jag besudlade de andra, och det var såklart lite jobbigt för de andra också. 

Iaf, Tobbe Björk han både drogs till mig, pga att han kände av Kristusdoften och Guds välbehag, men han höll sig ibland på avstånd, när han kände av motståndet. I slutet av en lektion på lärjungaskolan, där vi båda gick, sjöng vi Pärleporten, och jag fylldes så av Guds Ande och sjöng med sådan kraft och inlevelse. När vi sjungit klart kom Tobbe fram till mig, la handen på min Axel och såg mig i ögonen och sa med gripenhet: bandet mellan oss broder ska aldrig brista! Sen kom Viveca in, som hade hand om skolan, och bad en kort bön, sen sa hon: jag fick från Herren att någon här inne har gett ut mycket kraft för Herren, och det ska inte gå obelönat förbi. Jag fattade inte alls att det var till mig. 

Kort därefter hade jag ett själavårdssamtal med Hasse Hernberg, och jag hade en sådan oerhörd andlig kamp, som varat då en längre tid. Vi satte oss och Hasse sa: ska vi be, och så fort han slöt sina ögon så brast allt för mig och jag började gråta, tårarna bara kom och kom. Hasse förstod direkt vad som skedde, och han gjorde inget utan bara lät Guds Ande verka, och sa: Herren säger: var inte rädd! Du ska få se att Du fruktar Gud. Och sen kände jag hur Jesus stod så nära mig, så nära mig, och hur Jesus rörde vid något slags sår här, på min högra sida. 

Någon dag senare hade vi en förmiddag med bön, fasta och lovsång, och Hasse Hernberg, en underbar broder, ledde den, och Jesus och Guds Ande var så mäktigt närvarande och verksam. Mitt under lovsången sa Hasse: nu lyfter Herren av en hulling av förkastelse som suttit där sen barndomen. Och så kände jag hur Jesus stod vid min högra sida, och bokstavligen tog tag i en slags krok som satt här, och lyfte av den. Någon minut senare sa Hasse: nu blåser Herren bort depressionens ande som funnits där sen barndomen. Och så kände jag hur Någon liksom bara blåste på mitt huvud, och jag kände: vad hände? Som ett tungt åskmoln som varit runt mig bara försvann. Det var så mäktigt. 

När vi sen sjungit klart så skulle de andra gå ut på Plattan och be på några platser runt om i Stockholm, men jag skulle hem så jag tog min ryggsäck och började gå ut ur kyrkan, som vanligt med raska steg. Men då fick jag en tanke: jag måste ju tacka Jesus för det fantastiska Han gjort idag. 

Jag vände mig om och började gå, stilla och sakta fram mot altarringen i Klara kyrka. Jag glömmer aldrig den andakt och gudsfruktan som jag närmade mig altaret med. Jag gick på vacklande, nästan darrande ben, och jag tänkte: jag närmar mig Gud…. men jag kände mig också så trygg, helt utan rädsla. 

Jag böjde mina knän och skulle precis säga tack, så kom det en mening i mitt huvud, som en textremsa på TV när det är textat: om Du älskar Mig, så gå ut på Plattan. Jag tittade mig förvånad runt omkring mig: vem sa det där? Men det är ju ingen här, det var ju Jesus! 

nästa tanke som kom in i mitt huvud var: gå inte med, Du bara besudlar de andra! Som jag sa, jag hade ett starkt andligt motstånd runt mig och det visste jag, och jag tvekade en halv sekund, för jag ville inte förstöra för dem. Men sen sa jag tyst för mig själv: nej, Jesus har sagt att jag ska gå, så då GÅR jag! 

Jag vände mig om, tog på mig ryggsäcken och för ett ögonblick fick gudsfruktan ge vika och ge plats åt glädje och iver att få tjäna Herren, så jag sprang genom kyrkan. 

I mitten av kyrkan sa en man: Spring inte i kyrkan! Jag sa: Ja visst ja, förlåt mig, och saktade ner. Men när jag kom ut så sprang jag igen och hann ifatt de andra på Plattan. Och Jesus belönade lydnaden! Välsignelsen över oss när vi sedan gick och bad blev stor, för varje plats vi stannade på bara mer och mer, och när vi avslutade vid Klara kyrka och stod i ring och bad så såg en man två änglar och Hasse Hernberg sa: jag känner en väldig gudsnärvaro här nu! Jag kände samma sak, och både Guds välbehag och gudsfruktan. 

En Känsla för Guds Helighet, Väldighet och gudsfruktan är viktig och en stor tillgång i våra andliga liv, men en gnutta humor, även på det andliga området, är bra att ha och kan vara väldigt förlösande ibland, särskilt om atmosfären börjar bli lagisk. Lennart Åkerlund har ju humorns nådegåva, och det kan vara befriande om det blir för allvarligt och kanske tungsint. En pastor på Johannelunds skojade en gång och sa: det står inte i Bibeln: trevlig, trevlig, trevlig är Herren Sebaot, och det var träffande sagt. 

Idag ser vi i princip alla tidstecken på att Jesus snart är tillbaka på vår jord som Guds Ord, dvs Bibeln, talar om. Ser Du dem? 

Om Du idag inte ser, ber och sörjer över växande ondska och laglöshet, inte bara i vår omvärld, utan även i vårt land, om Du inte ser vapenskrammel från Ryssland och Kina som en mycket möjlig verklighet framöver, om Du inte ser avfall och ljumhet i vår kristenhet, och om Du inte då och då känner en nöd och omsorg över Din nästas Eviga väl, om Du inte ser och berörs av iaf några av dessa saker, då vill jag påstå att Du är lite andligt blind, eller iaf andligt sovande. Och då har Du inte riktigt ett hjärta efter Jesu Hjärta. 

Men om Du bara ser och gråter över detta, så har Du inte heller full andlig syn, inte heller ett hjärta efter Jesu Hjärta. För det står inte i Uppenbarelseboken att änglarna ojar sig och jämrar sig i himlen och undrar hur det ska sluta, nej, änglarna och våra förfäder i Kristus, min mormor, morfar, farmor och farfar, de står inför Tronen och jublar nu! De prisar, ärar och tackar Guds Lamm, Jesus Kristus, Guds Son, som har friköpt miljarder och åter miljarder människor sen världens grund blev lagd med Sitt Dyrbara Blod. De gläder sig över den brudeskara som Jesus ännu har på vår jord och kommer att ha vid Sin Återkomst, de jublar över att Jesus snart är åter på vår jord. De vet redan hur det slutar, de ser Jesu Återkomst redan nu, som Segrare, som Konungarnas Konung. 

Och att vi anammar det perspektivet, himlens perspektiv, det tror jag blir otroligt viktigt framöver. Massmedia matar oss redan idag med massor av negativa saker, och tro mig, de kommer inte att bli ljusare framöver. Har Du Din blick mestadels på nyheterna och vad som sker där, då är risken stor att Du förlorar blicken på Jesus och tappar himlens perspektiv. Du kan komma att förlora Ditt mod, Din kraft, Din spänst för Ditt steg, och Din kärlek till Din nästa. 

Men om Du fäster Dina ögon på Jesus, om Du anammar Himlens perspektiv, om Du matar Dig med vad Guds Ord säger kommer att ske, om Du inpräntar i Ditt hjärta att allt slutar med Jesu Återkomst som total Segerherre, ja, om Du tar in det faktum att Lammet redan HAR segrat, då tror jag att Du får mer kraft från ovan, Du kan hålla fast vid Din kärlek till Jesus, och Du kan klara Dig bättre själv och därmed också hjälpa andra. 

Jag och Liliane var i Afrika 2019 och då fick Liliane från Herren: jag hör ljudet av Fotsteg. Var redo att ryckas upp i skyn för att möta Mig. 

Jag har fått flera underbara gudsuppenbarelser av Jesus, och jag ska vittna om ett av dem. 

Det var Sommaren 2006 och jag hade nyss fått OCD, och jag sa till mamma att jag var så rädd. Mamma suckade en kort bön till Herren och Han sa: Jag ska föra Konrads sinne till vila. 

Jag la mig och sov och på sommaren är det ju ljust dygnet runt i juni så man ser bra hela tiden. Vid tvåtiden på natten vaknade jag och kände en sådan glädje i mitt hjärta. Jag försökte somna om men det gick inte. En timme senare var jag ännu mer fylld av glädje. 15 minuter senare var det himmelsk glädje i mig och hjärtat liksom penslades av Den Helige Ande som liksom vibrerade i mig. 

Då hörde jag plötsligt Fotsteg utanför stugan, donk donk donk, mycket kraftfulla, som om Någon med både styrka och auktoritet kom gående. Jag tänkte: vem är där ute? Det låter som en människa men det är ju mitt i natten? Är det ett djur? 

Jag gick fram till dörren och tittade ut. Men, vad konstigt, det är ju ingen där? Då gick CD-spelaren igång, helt av sig själv, ca 5 meter till vänster om mig, och började spela lovsång till Jesus Kristus. 

Jag rös till och jag kände: det är ju Jesus! Han står ju där borta just nu, och Han har slagit på CD-spelaren! Jag fylldes av sådan gudsfruktan, och jag kände sådan obeskrivlig Majestät, Härlighet, Ära, Helighet och Kraft runt Jesus, och jag tänkte: Jesus, Han är en Konung utan dess like! Han är Herren Vår Gud! Jag ville bara falla ned till marken och tillbedja Honom och säga: Helig, Helig, Helig är Herren Sebaot! 

Jag gick tillbaka till min säng, med mitt sinne och min själ i total frid, och ännu med den där glädjen i mitt hjärta, och trots att jag var fylld med sådan gudsfruktan, så kände jag mig så trygg, så trygg, som om inget, absolut inget kunde skada mig. 

Det är ett av de mäktigaste och mest kraftfulla möten jag fått med Jesus Kristus, genom Guds Nåd. 

Idag kan vi höra ljudet av Jesu Fotsteg. Det är ett tecken på en sund, sann, levande och vaken kristen tro att man lever med en förväntan om att Jesu Återkomst ska ske snart, inom min livstid. Paulus trodde det, samma sak tror jag att Luther, Wesley och Booth trodde. Och sådana hjärtan bör vi också ha, som tänker på Jesus och Hans Återkomst, och frågar sig: när kommer Du Jesus? brudesjälar som längtar efter vår brudgum. jag tror helt och fullt att om jag får leva en normal livslängd så kommer jag att få se det. Ja, jag tror inte ens att det behövs att jag får leva så länge till, men jag VET inte, ty endast Fadern vet, men jag tror! 

Men, mina älskade vänner, Jesus Kristus är snart tillbaka. Vi ser tecken på Hans Återkomst och vi hör Ljudet av Hans Fotsteg. Halleluja! Han kommer, och denna gång inte som ett Lamm, utan denna gång kommer Jesus som Lejonet av Juda. Jesus kallas för Guds Lamm och Lejonet av Juda. Johannes Döparen sa: se Guds Lamm som tar bort världens synd. Första gången kom Jesus från jorden, i en människas skepnad, Han såg ut som en vanlig människa till det yttre, för att offras för våra synder som Guds Rena Offerlamm. Han var övergiven av människor, och såg ut att vara övergiven av Gud, fastän Han hela tiden var Guds Son. Han dog till synes hjälplös, som en förlorare. 

Men sen uppstod Jesus i kraft, och sitter och regerar idag på Gud Faderns högra sida, och denna gång kommer Jesus från himlen, och denna gång kommer Jesus som Lejonet av Juda, som Segerherre, som Guds Son i all Sin Härlighet, Makt och Ära, med myriader av änglar. Nu kommer Jesus som Herrarnas Herre och Konungarnas Konung. Wow. I Uppenbarelseboken börjar aposteln Johannes gråta när ingen var värdig att öppna bokrullen, men så sa en röst: gråt inte, se, Han har segrat, Lejonet av Juda stam, och Han är värdig att öppna den. 

Nu kommer Jesus som Segrare och för att befria Sitt folk och ge oss segern. Ja, vi har seger redan nu i Kristus, men nu ser vi inte det fullt ut, för nu kan vi vara både förlöjligade, föraktade, förföljda och även dödas för Hans Namns skull. 

Idag kan vi ofta se ut som Jesus gjorde på korset, i denna världens ögon. Fattiga, nakna, utblottade, övergivna, slagna, av intet värde för eller betydelse för denna världen. Och de mäktiga och rika, som Talibanerna, Bill Gates, ISIS, president Putin, de ser ut att vara starka, rika, viktiga och fruktade. 

Men när Jesus uppenbarar Sig vid Sin ankomst, då förändras det på ett enda ögonblick. Paulus säger: se, jag säger Er en hemlighet. Vi ska inte alla insomna, men vi ska alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. 

På ett enda ögonblick är det vi som står som segrare, rika och mäktiga, i Härlighet och Ära, och de får stå där med skam. 

En pastor sa en gång: en del säger att när Jesus kommer åter, då ska jag gå fram och ge Honom en kram. Glöm det, sa han, vi kommer att vara på våra knän och tillbe i Helig Gudsfruktan. 

Amen säger jag. Aposteln Johannes hade vandrat med Jesus i ca tre år på jorden, blivit döpt i Anden och sen följt Honom under hela sitt liv. Han kände Jesus väl, älskade Jesus och visste att han själv var älskad och utvald av Honom. Men när Jesus uppenbarar Sig på ön Patmos, iklädd Sin Härlighet och Ära, med ett bälte av guld om bröstet och med ett ansikte som lyste som solen, när den skiner i all sin kraft, då säger Johannes: när jag såg Honom föll jag ner som död för Hans Fötter. Om Johannes regerade så, så tror jag inte att vi går fram och ger Jesus en kram. 

Men om vi, som är Guds barn, Jesu bröder och vänner reagerar så, hur blir det då för de som inte tillhör Jesus? Wilkerson sa i en predikan att det finns inga ord för att beskriva den fruktan och skräck som kommer att finnas i hjärtana på Jesu fiender. Uppenbarelseboken säger att denna jordens kungar, mäktiga och rika, gömde sig i bergshålor och sa: berg fall över oss för Hans Ansikte som sitter på Tronen och för Lammets vrede. 

Idag talar vi i vår kristenhet väldigt lite om synden och Guds vrede, och det är synd för det är en verklighet. Ja, Jesus är oerhört kärleksfull och god, det vet jag, men Jesus är också en Helig Domare och vårt beslut kring Jesus måste vi fatta här på jorden. En del säger: ja, men om Jesus finns, då omvänder jag mig efter döden när jag ser Honom. Eller om jag får se Jesus komma på molnen, då ändrar jag mig. Men det går inte, då är det försent. Du måste ta emot Jesus här i livet. 

Och Gud vill att alla ska bli frälsta, och det vill vi också, vi vill att alla ska ta emot Guds Nåd och få slippa Guds vrede. Därför förlåter vi dem som hånar oss och förföljer oss eller dödar oss, därför säger vi som Jesus på korset: Fader, förlåt dem, ty de vet inte vad de gör! Jesu Återkomst blir snart en realitet, och en skräck för dem som inte tillhör Kristus. 

Idag talar vi i vår kristenhet väldigt lite om synden, Guds Dom och Guds vrede, tyvärr även jag, och det är lite synd, för det är en verklighet, en sanning. Om vi enbart talar om synd, Dom och vrede, då tror jag väldigt få blir frälsta, men om vi bara talar om Guds kärlek, välsignelse och nåd, då blir också få frälsta. För Jesus sa att när Han kommer, dvs Den Helige Ande, då ska Han överbevisa världen om synd, rättfärdighet och dom! Synd, de tror inte på Mig, rättfärdighet, Jag går till Fadern, Dom, denna världens härskare är dömd. Det behöver också få komma fram. Tyvärr blir Jesu Återkomst en överraskning och en skräck för många. 

Men för oss som tillhör Jesus blir det en glädje, en befrielse och en seger utan dess like. Saliga är de som är bjudna till Lammets Bröllopsmåltid. För oss blir det en glädje, en seger, en fest, en underbar befrielse. 

När Jesus kom gående den natten 2006 så kände jag en otrolig gudsfruktan, och det är på sin plats, för det var inte vem som helst som kom gående, utan Herren Sebaot, Konungarnas Konung, och jag kände så mycket Helighet och Renhet och Majestät hos Jesus. 

men ändå så kände jag också en obeskrivlig, himmelsk glädje. Och sådan trygghet, som om inget, absolut inget kunde skada mig. Och så är det. Tryggare kan ingen vara, än Guds lilla barnskara. . 

Johannes faller ner som död vid Jesu Fötter när han ser Honom på ön Patmos, men sen står det: Och Han lade Sin Högra Hand på mig och sa: var inte förskräckt. Jag Är den Förste och den Siste. Jesus vill att vi ska frukta Honom, men inte vara rädda. Det är två skilda saker. 

Och Jesus vill att vi ska se fram emot och glädja oss över Hans Återkomst. Ur Uppenbarelseboken: 

Halleluja, Herren vår Gud Den Allsmäktige, har blivit Konung. Låt oss vara glada, och jubla, ge Honom äran, ty Lammets Bröllop har kommit, och Hans Brud har gjort sig redo, åt henne har givits att klä sig i skinande rent linnetyg. 

Vi är iklädda Jesu Kristi rättfärdighet, och det är linnetyget. 

Och 1 Petrus säger: Honom älskar Ni utan att ha sett Honom, och fastän Ni ännu inte ser Honom, så tror Ni på Honom och jublar över Honom i obeskrivlig himmelsk glädje, då Ni nu är på Väg att vinna målet för Er tro, Era själars frälsning. 

Jag hör ljudet av Fotsteg. Var redo att ryckas upp i skyn för att möta Mig. Jesu Återkomst är nära, låt oss jubla och vara glada och arbeta medan dagen varar. Amen.

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Translate »